"Der Tausch von digitalen Lösungen (Services, Fähigkeiten) ist der Handel des 21. Jahrhunderts; Plattformen sind die Boote der Eroberer"; Markus Warg, CIO.de


INDEX-DEFINITIONEN-VERWEISE


Akteur

Ein Akteur ist eine Entität (Einheit), die in der Lage ist auf potenzielle Ressourcen einzuwirken, um gemeinsam einen Wert zu schaffen, der entweder positiv oder negativ bewertet wird.

Actor as an entity capable of acting on potential resources to cocreate value, either positively or negatively valanced.

The SAGE Handbook of Service-Dominant Logic (S.740). SAGE Publications. Kindle-Version.



Architektur

Architektur als Prozess und Ergebnis (Produkt) des Planens, Entwerfens (Designs) und Erstellens von Gebäuden oder anderen Strukturen.

Architecture is understood as both the process and the product of planning, designing, and constructing buildings or other structures.

Alexander, Christopher. (1977). A pattern language: towns, buildings, construction: Oxford university press.

Gamma, Erich, Helm, Richard, Johnson, Ralph, & Vlissides, John. (1995). Design Patterns - Elements of reusable object-oriented software. Reading: Addison-Wesley. 

Warg, Markus, & Deetjen, Ulrike. (2021a). Human Centered Service Design (HCSD): Why HCSD Needs a Multi-level Architectural View. In International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (pp. 249-256): Springer. 

Warg, Markus, & Deetjen, Ulrike. (2021b). Why co-reation in service ecosystems needs an architectural view. Paper presented at the 30.th RESER International Congress and Coval Conference, Alcala, Spain.


Human Centered Service Design

Human Centered Service Design (HCSD) befasst sich mit der Gestaltung positiv bewerteter Veränderungen des menschlichen Wohlbefindens durch den Tausch von Service in Akteursnetzwerken.

Human Centered Service Design (HCSD) is an approach that intents to co-create positively valued changes in human well-being by shaping service exchange in actor-to-actor networks.

Warg M., Deetjen U. (2021)Warg, Markus, & Deetjen, Ulrike. (2021a). Human Centered Service Design (HCSD): Why HCSD Needs a Multi-level Architectural View. In International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (pp. 249-256): Springer. 


Human Centered Service System

Ein menschenzentriertes Service System ist ein soziotechnisches System, in dem Technologie und Menschen zusammenwirken, um gemeinsam Werte zu schaffen oder voneinander zu profitieren.

Spohrer J., et al. (2007) 

A human-centered service system is a socio-technical system where technology and people inter-act to co-create value or to benefit one another.

Spohrer J., et al. (2007) 

Institutionen, Regeln, Normen

Humanly devised coordinating mechanisms, such as rules, norms, symbols, etc., that enable and constrain value-cocreating actions. Note M. Warg: for example, coordinating actors to A2A networks or accessing resources.

Vargo, S.(2018): The SAGE Handbook of Service-Dominant Logic (S.740). SAGE Publications.

Von Menschen erdachte Koordinierungsmechanismen wie Regeln, Normen, Symbole usw., die wertschaffende Handlungen ermöglichen und einschränken. Anmerkung M. Warg: beispielsweise die Koordination von Akteuren zu A2A Netzwerken oder den Zugriff auf Ressourcen

Vargo, S.(2018): The SAGE Handbook of Service-Dominant Logic (S.740). SAGE Publications. 

Institutionelle Vereinbarungen 

Assemblages of interrelated institutions.

Zusammenstellungen von miteinander verknüpften Institutionen.

Vargo, S. (2018): The SAGE Handbook of Service-Dominant Logic (S.740). SAGE Publications. 


Organizational Development

Organizational development understood as improving the capacity and capability to adjust, integrate and apply resources.

Organisationsentwicklung, verstanden als Verbesserung der Kapazität und Fähigkeit zur Anpassung, Integration und Anwendung von Ressourcen.

Warg, Markus, & Zolnowski, Andreas. (2018). Foundations of Organizational Development from a Resource-based Perspective. Conceptual paper. Whitepaper University of Applied Sciences Wedel.

Warg, M., Zolnowski, A., Frosch, M., Weiß, P. (2019). From Product Organization to Platform Organization - Observations of Organizational Development in the Insurance Industry. Naples Forum on Service, 10.th, 16.


Organizational Learning

"But for a learning organization, “adaptive learning” must be joined by “generative learning,” learning that enhances our capacity to create."

"Für eine lernende Organisation muss das "adaptive Lernen" jedoch durch "generatives Lernen" ergänzt werden, d. h. durch ein Lernen, das unsere Fähigkeit zur Gestaltung verbessert."

Senge, P. (1997): The Fifth Discipline: The art and practice of the learning organization. Century business, S.14. Random House. Kindle-Version.


Service 

Service als Anwendung von Ressourcen (Wissen, Fähigkeiten, Kompetenzen, Produkte, Software) zum Vorteil eines anderen und/oder seiner selbst. 

“The application of resources for the benefit of another actor or oneself”. 

Spohrer J, Maglio, PP., Bailey, J., & Gruhl, D. (2007). Steps toward a science of service systems. Computer, 40(1), 71-77; Vargo, S.L., & Lusch, R.F. (2018). The SAGE Handbook of Service-Dominant Logic: SAGE Publications)


Service Innovation

 “Service innovation can then be considered the rebundling of diverse resources that create novel resources that are beneficial (i.e. value experiencing) to some actors in a given context this almost always involves a network of actors including the beneficiary (e.g. the customer).”

"Service Innovationen können als neuartige Bündelung unterschiedlicher Ressourcen betrachtet werden, die neue Ressourcen schafft, die für einige Akteure in einem bestimmten Kontext von Nutzen sind (d. h. Wert schaffen), wobei fast immer ein Netzwerk von Akteuren einschließlich des Nutznießers (z. B. des Kunden) beteiligt ist."

Lusch, R., & Nambisan, S., (2015). Service Innovation: A Service-Dominant Logic Perspective. MIS Quarterly, 39(1), 155-175.


“Market innovation, then, is driven by the combinatorial evolution of value propositions and the emergence and institutionalization of new solutions.”

"Marktinnovationen werden durch die kombinatorische Entwicklung von Wertversprechen und die Entstehung und Institutionalisierung neuer Lösungen vorangetrieben."

Vargo, S.L., Wieland, H., & Akaka, M. (2015). Innovation through institutionalization: A service ecosystems perspective. Industrial Marketing Management, 44, 63-72. 


"I will call this mechanism evolution by combination, or more succinctly, combinatorial evolution".

"Ich bezeichne diesen Mechanismus als Evolution durch Kombination oder kurz: Kombinatorische Evolution".

Arthur, W.B. (2009) The Nature of Technology, (p.26). Penguin Books Ltd. Kindle-Version.


Service Plattform

Service platform as “[...] a modular structure that comprises tangible and intangible components (resources) and facilitates the interaction of actors and resources (or resource bundles).”

Lusch, Robert F, & Nambisan, Satish. (2015). Service Innovation: A Service-Dominant Logic Perspective. MIS Quarterly, 39(1), 155-175.


Service Plattformen verbinden Akteure und ermöglichen die Integration und Bündelung von Ressourcen ( Wissen, Services, Produkte, Fähigkeiten...) bei deren Gebrauch (Interaktion) Nutzen entsteht.

Service platforms connect actors and enable the integration and bundling of resources (knowledge, services, products, capabilities...) whose application (interaction) generates benefits.

Warg, Markus; Zolnowski, Andreas. (2018b). Definition of Service Platforms based on a Service Systems Understanding. Whitepaper/Research Emphases University of Applied Sciences Wedel

Warg, M. (2022). Institut für Service Design,  INDEX


Service Plattformen ermöglichen den Prozess der gemeinsamen (kooperativen) Erstellung und Anwendung von Wertversprechen.
Service platforms facilitate the process of value cocreation for building and application of value propositions.

Warg, M., Zolnowski, A., Frosch, M., Weiß, P. (2019). From Product Organization to Platform Organization - Observations of Organizational Development in the Insurance Industry. Naples Forum on Service, 10.th, 16. http://www.naplesforumonservice.it/uploads/files/2018/Proceedings/NFS2019-Warg-Zolnowski-Frosch-Weiss.pdf 

Warg, M., Zolnowski, A., Frosch, M., (2019). Why becoming a platform organization?, Ignite Talk, HICCS 2019 https://www.ifsd.hamburg/INDEX/


Service Ökosysteme

Service Ökosysteme werden charakterisiert als: autonome, selbstorganisierende Systeme von Akteuren, die Ressourcen  integrieren, Regeln teilen und durch den Austausch von Service gegenseitig Wert schaffen.

A service ecosystem is defined as a ‘relatively self-contained, self-adjusting system of resource-integrating actors connected by shared institutional arrangements and mutual value creation through service exchange.


Vargo, S. L., Akaka, M., & Vaughan, C. (2017). Conceptualizing value: a service-ecosystem view. Journal of Creating Value, 3(2), 117-124.
Vargo, S. L., Lusch, R. F. (2016). Institutions and axioms: an extension and update of service-dominant logic. Journal of the Academy of Marketing Science, 44(1), 5-2


Ökosysteme als Struktur, in der Partner kooperieren, d.h. Fähigkeiten und Regeln teilen, um Wertversprechen zu erstellen und anzuwenden.

Warg, M. (2022). Erfolg in Ökosystemen: Empfehlungen für deutsche Versicherer. Zeitschrift für Versicherungswesen (Vol 01.04.2022), Allgemeiner Fachverlag

Adner, R. (2017). Ecosystem as Structure: An Actionable Construct for Strategy. Journal of Management, 43(1), 39-58. 


Service Systeme

Ein Service System ist eine Konfiguration von Ressourcen, wie Menschen, Technologie und Informationen, die mit anderen Systemen durch definierte Wertversprechen verbunden sind.

A service system is a configuration of resources, like people, technology, information that are connected to other systems by defined value propositions.

 Spohrer J., et al. (2007); Maglio P., et al. (2006); Spohrer J., Kwan S. (2009); Böhmann T., et al. (2014) 


Wert
Wert entsteht immer als gemeinsame Wertschöpfung (Co-Creation) mehrerer Akteure; dabei ist der Nutzer immer ein Akteur. Wert wird als Verbesserung des Zustands mindestens eines Akteurs verstanden.

Vargo S.L. & Lusch R.F., (2018); Vargo S.L. & Lusch R.F., (2016)

Wert wird vom Konsumenten auf Basis des Gebrauchswertes wahrgenommen und bestimmt. Wert resultiert aus der nutzbringenden Anwendung von operanten Ressourcen, die manchmal durch operande Ressourcen vermittelt werden. Unternehmen können nur Wertversprechen anbieten.

Vargo S.L. & Lusch R.F. (2004)


Wertversprechen - Value Proposition

Das gemeinsam entwickelte Verständnis des potenziellen Wertes oder Nutzens, der mit einer Dienstleistung verbunden ist - oft in Form eines impliziten oder expliziten Versprechens und einer Erwartung formuliert.

Vargo S.L., Lusch R.F. (2018), The SAGE Handbook of Service-Dominant Logic (S.740). 


Werterstellung - Value Cocreation

Gemeinsame Schaffung von Werten: Der Prozess, durch den mehrere Akteure, die sich oft nicht kennen, gemeinsam zum Wohlergehen eines Akteurs beitragen. 

Vargo S.L. & Lusch R.F. (2018)

Value cocreation: The process through which multiple actors, often unaware of each other, jointly contribute to an actor's wellbeing. In living systems, an (ontological) statement of how value is always created 

Vargo S.L. & Lusch R.F. (2018)